Gwarancja nowych części samochodowych – jakie prawa nam przysługują?
Gwarancja nowych części samochodowych – jakie prawa nam przysługują? W Polsce od wielu lat na rynku samochodowym dominują auta używane i nierzadko kilkunastoletnie. Nikogo nie powinno to dziwić, ponieważ jest to zdecydowanie tańsza opcja niż zakup nowego pojazdu prosto z salonu. Wydaje się jednak, że po pierwsze nie możemy w takiej sytuacji liczyć na niezawodność samochodu, a po drugie wydamy więcej pieniędzy na naprawy. Nie jest to jednak tak oczywiste. O ile pierwsze zazwyczaj jest prawdą, o tyle po okresie gwarancji naprawa w przypadku nowoczesnego pojazdu może być bardzo kosztowna.
Co prawda usterki zdarzają się rzadziej, ale jednak wymagają ingerencji w nowoczesny i skomplikowany system. Nic nie wskazuje na to, żeby używane auta miały odejść w zapomnienie w kwestii handlu na rynku wtórnym. Z tego powodu warto opisać fragment, na który nie zawsze zwraca się uwagę. W niektórych przypadkach naprawa może być objęta gwarancją (chociaż nie jest to oczywiste), ale również dotyczy to nowych części samochodowych. Jakie prawa obowiązują w ramach tego drugiego zagadnienia?
Zakupione części samochodowe powinny spełniać swoją funkcję co najmniej przez czas podany przez producenta
Producent, wytwarzając jakąś towar zobowiązuje się do tego, że będzie on działał prawidłowo przez dany okres. Przepisy w tej kwestii są coraz bardziej restrykcyjne i nie inaczej wygląda to w ramach omawianego zagadnienia. Rozpatrzmy przykładowo części do aut japońskich i koreańskich. Czy w takim przypadku podlegają one wyłącznie pod prawo uznawane w tych krajach azjatyckich? Na szczęście nie. Branża automotive wprowadziła wiele umów międzynarodowych, które stanowią zabezpieczenie dla klientów. Sytuacja nie jest jednak jednoznaczna o tyle, że różne części do aut koreańskich będą mieć różne czasy zużywania. W takiej sytuacji trudno je między sobą porównywać. Jednocześnie to rynek powinien regulować, którzy producenci wytwarzają towary o wysokiej jakości. Niestety gwarancja nie jest zwykle pierwszym czynnikiem, który bierzemy pod uwagę podczas zakupu. Wydaje się, że przedmiot droższy powinien być wyższej jakości, a więc dłużej powinien pozostawać sprawny, ale nie jest to takie oczywiste.
Ile wynosi gwarancja na części samochodowe?
Już wcześniej wspomniano, że zależy to przede wszystkim od deklaracji producenta. Jednocześnie istnieją części, które nie podlegają gwarancji, ponieważ ich uszkodzenie może nie wynikać z błędu ich jakości, ale od samego stosowania. Najczęściej jednak mamy do czynienia z dwuletnią gwarancją. Niektóre elementy po prostu się zużywają, a producent powinien wiedzieć, w jakim czasie powinno to mieć miejsce w warunkach standardowej eksploatacji. W przypadku opon zdarzają się nawet siedmioletnie gwarancje. Wynika to również ze specyfiki tych elementów tzn. stanowią one istotny aspekt bezpieczeństwa. W kwestii części, kia może się pochwalić jedną z najdłuższych gwarancji i warto zwrócić uwagę na ten aspekt. Nadal dotyczy to jednak przypadku poszczególnych elementów.
Czy trudno jest dowodzić swoich praw?
Prawo to jedno, ale czy w rzeczywistości mamy szansę na uwzględnienie gwarancji? Okazuje się, że tak, ale powinniśmy pamiętać o kilku kwestiach. Przede wszystkim musimy posiadać dowód dokonania zakupu. Jest to podstawa do tego, żeby gwarancja w ogóle mogła zostać uwzględniona. Wyrzucanie rachunków może mieć surowe konsekwencje, więc starajmy się tego unikać. Jednocześnie bywa tak, że to mechanicy zajmują się sprowadzaniem części, a następnie biorą się za ich wymianę w samochodzie. W takiej sytuacji rzadko dostajemy paragon za sprowadzony element. W takiej sytuacji zostaną nam odebrane prawa do ewentualnego zwrotu. Warto więc przypomnieć mechanikowi, że chcemy paragon otrzymać. Oczywiście inaczej to wygląda z punktu widzenia sprowadzanych części używanych. W takiej sytuacji nie możemy liczyć na żadną gwarancję. Inne przypadki, które odbierają nam prawa do zwrotu to uszkodzenia mechaniczne (powstałe z winy właściciela), brak możliwości identyfikacji produktu czy uszkodzenia wynikające z błędów w jednej z instalacji auta (również elektrycznej). Różne mogą być również żądania, ale wszystko zależy od zapisu w umowie. Czasem może to być naprawa lub wymiana części na nową, ale w innych sytuacjach również obniżenie ceny lub możliwość całkowitego odstąpienia od umowy. W niektórych sytuacjach istnieje również szansa na odzyskanie pieniędzy, które zostały wydane w ramach montażu części. Przede wszystkim od początku musiała ona być uszkodzona i nie wynika to z błędu podczas samego jej umiejscowienia w aucie. Nie jest jednak jednoznaczne to, gdzie musimy się zgłosić w takim przypadku tzn. zależy to od tego, gdzie dokonaliśmy zakupu. W niektórych sytuacjach ma to przecież miejsce bezpośrednio w warsztacie, a w innych odbywa się to poprzez usługi sklepu internetowego. Ponadto warto mieć możliwość szerszego zapoznania się z własnymi prawami (zresztą dotyczy to nie tylko gwarancji na części samochodowe), natomiast jest to temat często zaniedbywany. W analizowanym przypadku powinniśmy sięgnąć po uprawnienia kupującego (z tytułu rękojmi, ale również z tytułu montażu wadliwej rzeczy) oraz zaczerpnąć informacje z definicji wady fizycznej.